Sociale Veiligheid
Om optimaal te kunnen functioneren en te ontwikkelen is een goed pedagogisch klimaat van groot belang. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor de ouders en het personeel binnen de school. Vanuit onze levensovertuiging willen we de leerlingen en elkaar leren om te zien naar elkaar met normen en waarden die gebaseerd zijn op het grote gebod: ‘Heb je naaste lief als jezelf’.
We hebben hier op verschillende manieren en momenten aandacht voor. In de eerste plaats geldt dat voor de dagopening waar de Bijbel opengaat. Daar houdt het echter niet op. Onze christelijke levens- overtuiging en de normen en waarden die we daarop baseren, raken alle vakken waarin we onze leerlingen onderwijzen.
Sociale en fysieke veiligheid
Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. Daarnaast brengen we het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in kaart, zodat we – waar nodig – extra begeleiding en ondersteuning kunnen bieden. Samen met eigen observaties en informatie uit onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling geven de resultaten handva0en voor het stellen van doelen en het onderwijsaanbod.
Met ingang van cursusjaar 2024-2025 gebruiken we hiervoor het instrument Kindbegrip. We vergelijken de resultaten uit de afname met landelijke gegevens en trekken vervolgens conclusies en formuleren doelen. Bij de volgende afnameperiode evalueren we of het onderwijsaanbod voldoende is geweest en of de vooraf gestelde doelen zijn behaald.
Pesten
We vinden het belangrijk dat niet het recht van de sterkste geldt. We geven eerlijk toe dat het soms lastig is om leerlingen hierin te begeleiden. U mag van ons verwachten dat we hier door middel van gesprekken, begeleiding en/of maatregelen zorgen voor een veilig pedagogisch klimaat voor alle leerlingen. We vinden gesprekken met kinderen, maar ook met u als ouders daarom heel belangrijk.
Er is een duidelijk verschil tussen pesten en plagen. Het is niet erg wanneer een leerling af en toe geplaagd wordt. Het is een onderdeel van het volwassen worden en het is goed dat een leerling leert om weerbaar te worden. We investeren veel in het voorkomen van pesten door het hele jaar door lessen te geven over sociaal-emotioneel leren en het bouwen aan een positief groepsklimaat.
Erger wordt het, als een leerling echt en langdurig gepest wordt. Leerlingen krijgen dan niet meer de kans om zichzelf te zijn, terwijl de schoolgang een verschrikking kan worden. Wanneer de leraar merkt dat een leerling zich in een dergelijke situatie bevindt, probeert hij of zij er alles aan te doen om het pesten te stoppen en ouders te informeren over de gang van zaken. Via berichten uit de media weten we dat pesten vrijwel op alle scholen voorkomt. Het is daarom van groot belang dat we pesten direct onderkennen en bespreekbaar maken. Dat is in het belang van de leerlingen die gepest wordt, maar evenzeer in het belang van de pester(s). Echter niet altijd worden signalen in die richting opgevangen. U wordt dan ook dringend verzocht zo snel mogelijk dit soort zaken te melden. Wacht niet te lang! Als er aanleiding toe is kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind. Daarnaast is juf Anneke van Doornik het aanspreekpunt tegen pesten.
Schorsen en verwijderen
Natuurlijk hopen wij met elkaar dat het niet gebeurt, maar er kunnen zich op school problemen voordoen met een leerling die ertoe zouden kunnen leiden dat het bevoegd gezag op grond van artikel 40 van de Wet op het Primair onderwijs uiteindelijk besluit tot de schorsing/verwijdering van de desbetreffende leerling. Hierbij wordt door het onderwijzend personeel, de directeur en het bevoegd gezag een procedure gevolgd. In deze procedure zijn de voorschriften van artikel 63, tweede en derde lid, van de Wet op het Primair onderwijs verwerkt. U kunt de procedure hieronder downloaden.