Passend onderwijs
Op onze school bieden we graag passend onderwijs. We brengen daarom systematisch de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van alle leerlingen in kaart. Deze behoeften komen voor de grootste groep leerlingen min of meer overeen. Leerlingen die specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften hebben proberen we zoveel mogelijk onderwijs op maat te bieden.
Concreet betekent dat, dat we bijvoorbeeld de lesstof zo aanpassen dat de doelen toch behaald kunnen worden. In andere gevallen begeleiden we de leerling extra in een bepaald vak binnen of buiten de groep. We hebben onderwijsassistenten en leerkrachten in dienst die (bijvoorbeeld) extra instructie geven.
Op onze school werken we volgens de principes van handelingsgericht werken. Dat houdt onder andere in dat we voor elke leerling de kindkenmerken, stimulerende en belemmerende factoren en de onderwijsbehoeften worden geformuleerd. Op basis hiervan ontstaat het zogenaamde groepsplan, waarin de groep in drieën wordt gedeeld: een deel dat de normale instructie nodig heeft, een deel dat extra instructie nodig heeft en een deel dat zonder veel instructie zelfstandig aan de slag kan. De bedoeling is dat we het kind in zijn totale context tegemoet treden en ons steeds afvragen wat nodig is om de gestelde doelen met het kind te bereiken. Het werken in drie niveaus proberen we bij zoveel mogelijk vakken toe te passen.
De groepsleerkracht is in eerste instantie verantwoordelijk voor de uitvoering van de leerlingenzorg. Voor ouders geldt dan ook dat hulpvragen in principe eerst bij de verantwoordelijke leerkracht worden neergelegd. Op onze school zijn twee intern begeleiders werkzaam. Juf Anneke van Doornik voor de groepen 0 tot en met 4 en juf Carlien Pars voor de groepen 5 tot en met 8. Zij coördineren en bewaken de leerlingenzorg en zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van school op dit gebied. Ze hebben daarom ook zitting in het zorgteam. In het zorgteam worden alle leerlingenzorg gerelateerde zaken besproken. Daarnaast adviseren ze de leerkrachten en de remedial teachers en zorgen ze voor de contacten met externe deskundigen.
Een aantal keer per jaar bespreken de leerkracht en de intern begeleider de leerlingen uit de groep. In die gesprekken wordt gesproken over de sociaal-emotionele en de cognitieve ontwikkeling. Indien blijkt dat een leerling extra onderwijs- of ondersteuningsbehoeften heeft bekijken de leerkracht en de intern begeleider hoe dit het beste vormgegeven kan worden. Doelen en acties worden vastgelegd in een handelingsplan.
Passend onderwijs
Passend onderwijs betekent dat elk kind onderwijs krijgt dat het beste bij zijn of haar talenten en beperkingen past. Ook de kinderen met een stoornis, ernstige ziekte of handicap. Zij kunnen extra hulp krijgen op een reguliere school of op een school voor speciaal onderwijs. Om te garanderen dat alle leerlingen onderwijs krijgen dat bij hen past, is per 1 augustus 2014 de zorgplicht ingevoerd. Er is een sluitend geheel van regionale netwerken met één loket in elke regio. Scholen en schoolbesturen zorgen voor een passende onderwijsplek en passend onderwijs voor elke leerling. De school beschrijft zelf de mogelijkheden voor het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De school geeft ook aan welke ondersteuning zij kan realiseren. Daarnaast wordt beschreven hoe de school zich wil ontwikkelen. Voor leerlingen die structureel extra uitdaging nodig hebben wordt het Plusprogramma en de bovenschoolse Plusklas ingezet. Daarnaast werken we met een bovenschoolse Klusklas voor leerlingen die meer praktisch ingesteld zijn.
Ons uitgangspunt is dat ieder kind, met of zonder ondersteuningsbehoefte, welkom is op onze school. Vanuit onze visie zijn we gericht op groei en ontwikkeling van ieder kind, passend bij het leerpotentieel. We zijn niet specifiek ingericht op één of meerdere doelgroepen in het kader van passend onderwijs.
Er zijn in Nederland ongeveer 75 samenwerkingsverbanden passend onderwijs voor het primair onderwijs. De Fontein is aangesloten bij de onderwijszorgkoepel Noord Veluwe: Zeeluwe. Zeeluwe is een samenwerkingsverband waarbinnen de aangesloten partijen afspraken maken om de onderwijszorg en jeugdzorg voor kinderen en jeugdigen van 4 t/m 20 jaar zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. De afspraken hebben tot doel de kinderen en jeugdigen een ononderbroken ontwikkelingsproces te kunnen laten volgen en voor hen passend onderwijs mogelijk te maken als dat nodig is. Het samenwerkingsverband OZKNV heeft in het ondersteuningsplan vastgelegd op welke wijze passend onderwijs wordt geboden binnen de deelnemende scholen.
Contactadres:
Samenwerkingsverband Zeeluwe PO2509
Gelreweg 22
3843 AN Harderwijk
T 0341 740 007
E info@zeeluwe.nl
Zorgplicht
Het kernbegrip bij passend onderwijs is ‘zorgplicht’. Zorgplicht betekent dat de basisschool de verantwoordelijkheid heeft om in goed overleg met de ouders een passende ondersteuning te bieden. Als blijkt dat dit niet mogelijk is, heeft de school de opdracht om met de ouders naar de best passende plaats te zoeken. Dat kan zijn op een andere basisschool binnen het samenwerkingsverband Zeeluwe of op een school voor speciaal (basis) onderwijs. Het samenwerkingsverband en de scholen daarbinnen krijgen in de wet Passend Onderwijs veel taken. De belangrijkste taak is het maken van een ondersteuningsprofiel. In het ondersteuningsprofiel staat welke basisondersteuning en eventuele extra ondersteuning de school biedt. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vragen soms om extra voorzieningen en/of faciliteiten t.a.v. de school, het gebouw, de leerkrachten, de IB-er en ook de medeleerlingen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Denk hierbij aan verschillen in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden. Bij ieder verzoek tot plaatsing van een leerling met specifieke ondersteuningsbehoeften zal een afweging gemaakt worden. In het ondersteuningsprofiel is te lezen op welke wijze de school de begeleiding aan leerlingen vorm geeft en welke mogelijkheden voor extra-ondersteuning de school heeft. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werken alle scholen vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent kort gezegd: Als een kind extra-ondersteuning nodig heeft, wordt niet in de eerste plaats gekeken naar wat het kind heeft, maar naar wat het kind nodig heeft. Bij HGW is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk aandachtspunt. Als u het niet eens bent met het aanbod van de school, dan kunt u dit aankaarten bij de directie of bestuur van de school van uw kind, het samenwerkingsverband OZKNV of om ondersteuning vragen door een onderwijsconsulent. In het uiterste geval kunnen problemen worden voorgelegd bij een landelijke geschillencommissie. Meer informatie vindt u op de website Passend Onderwijs: https://onderwijsgeschillen.nl/doelgroep/voor-ouders-en-verzorgers
Schoolondersteuningsprofiel
Iedere school heeft in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) omschreven welke ondersteuning de school kan bieden. In dit profiel is te lezen op welke wijze de school de begeleiding aan leerlingen vorm geeft en welke mogelijkheden voor extra-ondersteuning de school heeft. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werken alle scholen vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent kort gezegd:Als een kind extra-ondersteuning nodig heeft, wordt niet in de eerste plaatsgekeken naar wat het kind heeft, maar naar wat het kind nodig heeft. Bij HGW is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk aandachtspunt.Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften stellen extra eisen aan de school, het gebouw, de leerkrachten, de IB-er en ook de medeleerlingen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Denk hierbij aan verschillen in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden.Bij ieder verzoek tot plaatsing van een leerling zal een afweging gemaakt worden. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifiekeonderwijsbehoeften en de benodigde extra-ondersteuning past binnen de basisondersteuning, die de school kan bieden.Uitgangspunten voor plaatsing zijn o.a.
- kan het kind op deze school de gevraagde ondersteuning geboden worden,
- blijft de aandacht voor de andere leerlingen voldoende gewaarborgd,
- is de gevraagde ondersteuning uitvoerbaar voor de leerkracht.
Toelaatbaarheidsverklaring speciaal (basis) onderwijs
Als de school en de ouders/verzorgers tot de conclusie komen, dat het voor de ontwikkeling van een kind beter is om naar een speciale (basis) school te gaan, vraagt de school in samenspraak met de ouders/verzorgers een toelaatbaarheidsverklaring voor de leerling aan. Dit doet de school bij het samenwerkingsverband Zeeluwe. Het samenwerkingsverband Zeeluwe geeft de toelaatbaarheidsverklaring af als ouders/verzorgers en scholen het met de plaatsing in het speciaal (basis) onderwijs eens zijn. Het samenwerkingsverband Zeeluwe controleert daarbij met name ook of de ouders/verzorgers vroegtijdig bij het hele proces betrokken zijn geweest.
Ondersteuningsmiddelen
De schoolbesturen ontvangen van het samenwerkingsverband ondersteuningsmiddelen in euro’s. Hiermee kunnen de besturen de extra-ondersteuning op de scholen bekostigen. Dit kan bijvoorbeeld zijn de ondersteuning door een onderwijsassistent of leerkracht. Ook betalen de schoolbesturen hieruit de extra kosten als kinderen worden toegelaten tot het speciaal (basis) onderwijs.
Zorgarrangementen
Het antwoord op de vraag: Wat heeft dit kind nodig en hoe stemmen wij ons handelen hierop af? wordt vastgelegd in een plan van aanpak, vaak een arrangement genoemd. Wat gaan we doen? Wanneer? Door wie? Met welk doel? Wanneer en hoe gaan we evalueren? Ouders worden nauw bij het opstellen van een arrangement betrokken. Het is van groot belang dat alle direct betrokkenen eendrachtig samenwerken in het belang van het kind.Meer informatie over ons samenwerkingsverband? Zie www.zeeluwe.nl .
Voor vragen over passend onderwijs kunt u ook terecht bij het zorgteam van de school (bestaande uit de directeur en IB-ers).